اعلانات انجمن


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت پایتون با جاو اسکریپت
نویسنده پیام
m_zamani آفلاین
کاربر عادی
*

ارسال‌ها: 5
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۳
اعتبار: 0
ارسال: #1
تفاوت پایتون با جاو اسکریپت
سلام علیکم 
پایتون با جاو اسکریپت چه تفاوتی داره ؟
هرکدام چه مزیتهایی نسبت به هم دارند ؟
با تشکر و سپاس
 
۸-۹-۱۳۹۳ ۰۷:۳۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
faez آفلاین
کاربر عادی
*

ارسال‌ها: 16
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۳
اعتبار: 6
ارسال: #2
RE: دوره برنامه نویسی ArcGIS در محیط پایتون
احتمالا درباره model builder در ArcGIS اطلاعاتی دارید ; ساخت مدل و خودکار سازی یا به زبان انگلیسی Automating . فرض کنید کاربری همه روزه یک فرایند پردازش را انجام میدهد که این فرایند شامل استفاده از انواع ابزارهای Geoprocessing است .کاربر ما اگر با model builder آشنا باشد میتواند ابزاری جهت استفاده روزانه خود ساخته و از آن استفاده کند بدون اینکه نیاز به انجام چندین مرحله کار و استفاده از ابزار های مختلف داشته باشد. اما Model Builder محدودیت هایی دارد و کاربر بدون استفاده از اسکریپت نویسی قادر به خودکارسازی پیشرفته و تولید ابزارهای کارآمدتر نیست. بنابراین نیاز به پایتون امری اجتناب پذیر خواهد بود . بدون استفاده از پایتون کاربر مجبور به برنامه نویسی و تولید ابزار ها با استفاده از زبان های برنامه نویسی همچون #C و استفاده از Arcobject است که کار را سخت تر میکند . دلایلی که پایتون به عنوان زبان اسکریپت نویسی ArcGIS انتخاب شده به شرح زیر است :
1- یادگیری پایتون آسان است : یادگیری پایتون در مقایسه با زبان های برنامه نویسی ساخت یافته همچون ++C یا ویژوال بیسیک ساده تر است.
2- پایتون آزاد و open source ( منبع باز یا متن باز: ترجمه مسخره ای که مجبورم به کار ببرم چون احتمالا در منابع و کتب مختلف با آن مواجه میشوید) است .
3- پلتفرم های مختلف را پشتیبانی میکند : پلتفرم های مختلف از جمله MAC، لینوکس، ویندوز را پشتیبانی میکند.
برنامه های پایتون میتوانند در این پلتفرم ها با حداقل تغییرات و گاها بدون تغییر استفاده شوند.
4- شی گرا است : پایتون زبان برنامه نویسی شی گرا است. 

مقایسه اسکریپت نویسی و برنامه نویسی :

اگر چه پایتون یک زبان برنامه نویس است اما اغلب به عنوان زبان اسکریپت نویسی معرفی میشود . معمولا اسکریپت نویسی به خودکار سازی یک عمل و یا فرایند در برنامه ای دیگر ( مثل ArcGIS) گفته میشود در حالی که زبان برنامه نویسی به توسعه برنامه در موارد پیچیده تر گفته میشود . با استفاده از برنامه نویسی میتوانید کد های پیچیده نوشته و از انواع کامپوننت ها استفاده کنید . در برنامه نویسی اصطلاحا گفته میشود : YOU ARE GOD OF YOUR PROGRAM یعنی شما احاطه کامل بر برنامه خود دارید اما در اسکریپت نویسی شما از پکیج ها و توابع آماده ای استفاده میکنید و قابلیت استفاده از انواع آبجکت ها را ندارید.
اگر به دنبال برنامه نویسی ArcGIS هستید میتوانید از زبان های برنامه نویسی که توسط ESRI پشتیبانی میشود استفاده کنید . اما توجه داشته باشید که استفاده از قابلیت های پایتون در ArcGIS به دلایل ذکر شده بسیار متداول شده و از نسخه 9.3 به 10 با معرفی Arcpy قابلیت های بسیاری در اسکریپت نویسی پایتون اضافه شده است. از جمله Arcpy.mapping را میتوان نام برد .

نتیجه اسکریپت نویسی
خودکارسازی فرایند پردازش است . Model Builder هم همین نتیجه را دارد پس اسکریپت نویسی چه مزایایی
دارد که Model Builder از آن برخوردار نیست :
1- Model Builder از قابلیت های Mapping یعنی Arcpy.mapping برخوردار نیست . این قابلیت امکان کار با
MXD و لایه ها (Lyr. ) و بسیاری قابلیت های دیگر را فراهم میسازد.
2- پایتون امکان حلقه های درونی(Nested Loop) را فراهم میسازد .
3- کار با متن در پایتون راحت است در حالی که در Model builder دشوار و گاهی غیر ممکن است . برای مثال
rename کردن "m_2010_naip_2310345_nw.img" به "2310345nw.img" در پایتون به راحتی امکان پذیر است ( با استفاده از os.path)
4- فراموش نکنید که میتوانید در مواردی از Arcobject در پایتون استفاده کنید .
5- اسکریپت نویسی با پایتون میتواند Stand alone باشد . یعنی خارج از محیط ArcGIS اسکریپت شما اجرا شود.
و بسیاری مزایای دیگر که در برنامه نویسی معنا پیدا میکنند.

 

 
۹-۹-۱۳۹۳ ۰۸:۵۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان