کاربردهای جی ای اس (GIS) در مهندسی راه و حمل و نقل

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا جی ای اس (GIS) کاربردهای متعددی در مهندسی راه و حمل و نقل دارد؛ من جمله:

  • آنالیزهای شبکه (Network) راه‌ها نظیر:
    • یافتن موثرترین مسیر حرکت (کوتاهترین طول – زمان یا هزینه گذر از یک موقعیت به موقعیت دیگر)
    • حل مسائل یک مبدا – یک مقصد(Origin – Destination) و چند مبدا – یک مقصد
    • تعریف ویژگی محورهای شبکه و وسائط نقلیه (مانند حد سرعت) و اعمال ملاحظاتی از قبیل محدودیت وزنی
    • تجزیه و تحلیل و تهیه گزارشات درباره داده‌های شبکه جاده‌ای
    • تعیین مناطق سرویس‌دهی Service Area) ) اطراف ابنیه و تاسیسات راه براساس فاصله

    • فعال یا غیرفعال ساختن حریم چرخش (Turn Penalty) در تغییر مد حمل و نقل (از جاده به ریل یا از جاده به کشتی)
    • تلفیق با مدل‌های پهنه‌بندی به منظور انتخاب مناسبت‌رین مکان‌ها
    • تهیه نقشه شماتیک موضوعی شبکه راه‌ها براساس کاربری جاده (بزرگراه – راه اصلی)
    • تعیین نزدیکترین تسهیلات نسبت به هر مکان در شبکه و نمایش مسیرهای دستیابی به آن
    • گزارش عمومی جهات هر حرکت در ارتباط با زمان و طول سفر، نام جاده‌های عبوری و …
  • ابزار مدلسازی رقومی رویه زمین ) /Digital Terrain Model (DTM به شکل سه بعدی:
    • بازسازی سطح سه بعدی زمین، از طریق نقاط ارتفاعی و شیب طبیعی زمین در هر جهت
    • بازسازی محورهای طراحی در سیستم سه بعدی و قطع دادن آن با رویه زمین جهت محاسبات سطح و حجم عملیات خاکی خاکبرداری (Cut) و یا خاکریزی (Fill) با معرفی ارتفاع صفحه برش
    • ارزیابی مهندسی دسترسی‌ها و مسیرها با ایجاد انواع پروفیل‌ها و برش‌ها از سطح زمین
    • مدل دسته‌بندی وضعیت منطقه براساس ارتفاع، شیب یا امتداد
    • مدل‌های پرواز، تغییر جهت دید و منبع نور و اغراق ارتفاعی
    • مدل ایجاد خطوط منحنی میزان و تولید mash (عوارض سه بعدی سیستمی) با حذف خطوط پنهان از دید
    • مدل تولید تصاویر و چشم‌اندازهای خاص

12 كاربردهاي جی ای اس (GIS) در مهندسي راه و حمل و نقل

  • بستر مناسب جهت ترکیب با سیستم‌های تعیین موقعیت جهانی (GPS) به منظور رهگیری وسائط نقلیه و خط سیر آنها:
    • می‌توان از سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای (GPS) و GIS در قالبی مرکب از سه عنصر زیر استفاده نمود:
      • کاربران با سیستم حمل و نقل: شبکه از وسائط نقلیه سنگین در حال آمد و شد که گاه وقایع بعد مثبت (تقاضای جدید حمل کالا) و گاه وقایع بعد منفی از کار افتادن و خرابی وسیله نقلیه) در آن اتفاق می‌افتد
      • سیستم تعیین موقعیت فضائی ماهواره‌ای (GPS)
      • مرکز کنترل و ارتباطات رادیوئی واسط سیستم GPS و سیستم GIS
    • در مجموع، اطلاعات کلی هر گره (تقاطع) از جاده‌های کشور ارزش‌های ایمنی و کارائی تحت شرایط زمان موجود و اطلاعات مرتبط با مسیر حرکت پیش‌بینی شده‌اند. نام راننده، نوع وسیله، نوع کالای حمل‌شونده، مختصات وسیله نقلیه و عواملی که بر وسیله نقلیه موثرند، در سیستم وارد می‌شوند و امکاناتی به شرح زیر را مهیا می‌نماید :

21 كاربردهاي جی ای اس (GIS) در مهندسي راه و حمل و نقل

      • ثبت و بازیافت خط سیر حرکت
      • امکان نمایش حرکت موضوعات متحرک بطور همزمان
      • امکان پیش‌بینی مسیر حرکت متحرک با توجه به تعریف معادله آن
      • تولید گزارش مسیر به صورت خودکار و با نظر کاربر
  • بستر مناسب اعمال سیاست‌های مکان‌یابی (Location) فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل
  • بستر مناسب عملیات تخصیص منابع به مصارف (Allocation) جهت بهره‌وری وضع موجود
  • همراه ساختن اجزای سیستم با نشانه‌های تصویری (Hotlink) و امکانات چندرسانه (Multimedia)، نظیر تصاویر، گزارشات، جداول و نمودارها و فیلم مربوط به راه یا ابنیه
  • مجموعه کاملی از ابزارهای مدل‌سازی و تحلیل آماری با کاربردهای مختلف حمل و نقلی
  • امکان ثبت و بازیابی گزارشات اتفاقات شبکه جاده‌ای ایران و تحلیل فضائی آنها جهت بهینه‌سازی جریان تردد در شبکه
  • توسعه سیستم (Customization) از طریق تعریف ماکرو با ترکیب دستورهای اصلی به تعداد نامحدود و تلفیق با منوهای سیستم

, Студия Topodin, Один мой день с Топ блоггером в Италии

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. مجتبی جمالی

    در مبحث حمل و نقل هم یه موضوعی الان خیلی مورد نیاز و کاربردی هستش و اون هم زمانبندی و توزیع بهینه ناوگان بر اساس نیازهاست :
    http://openvrp.com
    به نظرم در این زمینه بر اساس نیاز گسترده ای که وجود داره کار زیادی انجام نشده

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *