جی ای اس (GIS) و سیستم های حمل و نقل – بخش دوم

مشکلات استفاده از جی ای اس (GIS) در سیستم حمل و نقل

از مباحث قبل چنین بنظر می رسد که GIS‌ و سیستم های مدلسازی حمل و نقل از جنبه مکانی با یکدیگر اشتراک دارند.

GIS‌ بعنوان یک مفهوم – مجموعه ای از قابلیتهای کامپیوتری جهت نمایش ، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات – فاقد یک تعریف یگانه می باشد ، اما به نظر می رسد که بین تمامی تعاریف ، حداقل در وجود سه المان زیر اتفاق نظر وجود داشته باشد:1) امکان مدیریت داده ها 2) امکان تجزیه وتحلیل داده های مکانی 3) امکان نمایش.

در واقع این مسأله مورد بررسی است که نیازمندیهای مربوط به هر کدام از این امکانات را تعیین می کند. محتویات و دامنه سیستم های اطلاعات مکانی متفاوت ، متغییر است و اصطلاح GIS بطرق مختلف استفاده می شود. GIS مربوط به حمل و نقل شامل امکانات بسیاری است که در سیستم های GIS استاندارد ارائه نمی شوند و درک آن آنها بدون داشتن اطلاعات مدلــسازی حمل و نقل ممکن است مشکل باشد.

در تحلیل حمل و نقل ، دو بخش از سه المان عنوان شده برای یک GIS استاندارد بایــستی توسعه یابند تا به سطح مورد نظر برسند. یعنی علاوه بر اینکه کار با داده های حمل و نقل و جریانهای ترافیک در بسیاری از سیستم های اطلاعات مکانی با مشکل مواجه است، بخش تحلیلی آنها نیز به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

غالب کاربردهای GIS‌ بر اساس ایجاد پرسش و پاسخ روی پایگاه داده مکانی برای نمایش است. گاهی اوقات به اشتباه این مسأله جزو ابزارهای تحلیل مکانی محسوب می شود. نتیجتاً برای تحلیل مکانی ، علاوه بر پرسش و پاسخ مکانی و نمایش ، به یکسری ابزار مدلسازی با استفاده از آمار استنتاجی و یا اغلب روش های پیش بینی که مکان را نیز لحاظ می کنند ، نیاز داریم.

همان گونه که عنوان شد چنین ابزارهایی در یک GIS استاندارد وجود ندارند و لذا بایستی آنها را به یکی از طرق زیر توسعه داد :

  1. روش Loose coupling : بمعنای بکارگیری یک ماژول مدلسازی جدا و انتقال نتایج آن به محیط GIS‌ بمنظور نمایش و انجام سایر تحلیلها و پرسش و پاسخ ها.
  2. روش Close coupling : بمعنای استفاده از ابزارهای ماکرو نویسی موجود در محیط GIS بمنظور توسعه مدلهای مورد نظر ( بعنوان مثال استفاده از ArcObjects در نرم افزار ArcGIS)
  3. روش Full integration : بمعنای گنجاندن این مدلها در زمان ایجاد نرم افزار GIS مورد نظر ( درج آن در source code نرم افزار که از دسترس کاربر عادی بدور است مانند نرم افزار TransCAD)

01 thumb3 جی ای اس (GIS) و سيستم های حمل و نقل   بخش دوم

GIS و مدلسازی

داده ها در سیستم های حمل ونقل

همانگونه که عنوان شد، یکی از مشکلات بکارگیری GIS در حمل ونقل ، داده های خــــاص حمل و نقل می باشد ، در این بخش چند مورد از این داده ها و احتمالاً مشکلات مرتبط با آنها را عنوان خواهیم کرد.

از آنجاییکه داده های مربوط به حمل و نقل ماهیتا داده هایی مکانی هستند لذا درگیر همان مزایا و مسایل موجود در سایر اطلاعات مکانی نیز هستند. یکی از مسایل مهم در این زمینه ، انتخاب قدرت تفکیک مکانی و کیفیت مناسب برای داده های مکانی است.

مهمترین موجودیت مکانی در داده های حمل و نقل ، شبکه می باشد که از منظر جی ای اس (GIS) مجموعه ای از اتصالات (Links) و گره هاست (Nodes). علاوه بر گره های معمول ، بعضی از موجودیت های عموما نقطه ای ، بعنوان نقطه تبادل عرضه و تقاضا در سیستم شبکه عمل می کنند.

این شبکه ، نه تنها برای نمایش موجودیت ها در فضا بکار می رود ، بلکه باید بیان کننده جنبه های قانونی و همچنین اقتصادی (ساختار ترافیکی و … ) نیز باشد. منظور از جنبه های قانونی مجموعه قوانینی است که چه در سطح شبکه و چه برای یک موجودیـــت خاص (دور زدن ممنوع و … ) بکار گرفته می شود.

موجودیت های مکانی ذکر شده در بالا نوعاً برداری هستند که خود می تواند در سرعت محاسبات یک مزیت محسوب گردد. اما می توان از ترکیب دو نوع مدل کلاسیک داده ( برداری و شبکه ای ) برای مدل کردن تأثیرات پیوسته فضایی ( آلودگی هوا ) و تبدیل مناطق ترافیکی به مدل شبکه ای استفاده کرد.

داده های موجود در حمل و نقل عموماً بیان کننده جریان های وسایط و کالاها بین نقاط و مناطق می باشند ، از نظر جغرافیایی این بدان معناست که هر داده بجای اینکه به یک عارضه مرتبط باشد ( GIS استاندارد ) به دو عارضه مربوط است. همچنین داده ها بیشتر بصورت آرایه و ماتریس هستند تا یک مقدار اسکالر و واحد.

همین مسائل باعث شده اند که کاربرد حمل و نقل در جی ای اس (GIS) یک حالت خاص و مشکل محسوب گردد چرا که غالب سیستم های جی آی اس (GIS) از ماتریس بعنوان یک فرمت پایگـــاه داده داخلی اســـتفاده نمی کنند.

کاربردهای مربوط به حمل و نقل نیازمند پایگاههای داده بزرگ می باشند و از طرفی دیگر مدلهای حمل ونقل چون از لحاظ محاسباتی بسیار حساس می باشند نیازمند ذخیره سازی کارآ و دسترسی سریع به داده ها می باشند.

Ежемесячно вы будете получать отчет о ходе проводимых работ, и следить за динамикой движения ключевых фраз в поисковиках topodin, В противном случае зашедшие на сервер игроки долго на нем не задержатся

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. elena

    سلام
    ببخشید میخواستم ببینم از کجا میتونم یه دیتاست مکانی دانلود کنم که کم حجم باشه و بشه از توش همه ی چیزهایی که در مورد دیتا مکانی نیازه بدونیم رو فهمید؟

    پاسخ
    1. ادمین

      در چند روز آینده یک مجموعه داده برای ایران در سایت معرفی خواهد شد که فیلدهای فارسی هم داره و برای کارهای معمول مناسبه.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *