کاربرد مدل های ارتفاعی ( DEM )

مدل های رقومی ارتفاعی (DEM) در ابتدا برای ذخیره سازی اطلاعات در باره ارتفاع و نمایش سه بعدی سطح زمین ابداع شد. اما امروزه از مدل رقومی ارتفاع در تهیه بسیاری از نقشه ها، اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل های مرتبط با زمین استفاده می شود که خلاصه ای از کاربردهای DEM به شرح زیر است:

  • پدیده های سطح زمین در حالت واقعی به صورت سه بعدی دیده می شوند لذا شبیه سازی چشم اندازهای سطح زمین از اهداف مهم مدلهای سه بعدی است. در این راستا از مدلهای رقومی ارتفاع به عنوان پس زمینه برای نمایش سایر منابع اطلاعاتی مانند پوشش جنگلی، کاربری زمین و پوشش گیاهی استخراج شده از عکس هوایی یا تصاویر ماهواره، استفاده می شوند.
  • چون مدلهای ارتفاعی دارای سه بعد طول ، عرض و ارتفاع می باشد لذا امکان محاسبات مربوط به حجم فراهم است بنابراین از این مدلها در محاسبات حجم آب دریاجه ها، حجم رسوب ذخیره شده یا از دست رفته، حجم عملیات خاکی به منظور تخمین زدن میزان خاک برداری و خاک ریزی در طول مسیر راهسازی و غیره استفاده می شود.
  • چون توابع شیب و جهت آن در GIS بر اساس مدلهای ارتفاعی محاسبه می شود. لذا حرکت بعضی از پدیده ها تابع این عامل هستند مانند آبهای سطحی زمین، حرکتهای دامنه ای، مسیر حرکت سیلاب. لذا مدلهای سه بعدی در مطالعه این پدیده ها کاربرد زیادی دارد.
  • پدیده های سطح زمین در هنگام روز تحت تاًثیر حرکت ظاهری خورشید می باشند. لذا تفاوت هایی که آفتاب و سایه یا جهت تابش نور خورشید در پدیده ها ایجاد می کند، با این مدلها قابل مطالعه است.
  • مدلهای رقومی ارتفاع در تحلیل های مشاهده ای کاربردهای ویژه ای دارد از جمله: از یک نقطه و یک زاویه بخصوص چه عوارضی و چگونه دیده خواهند شد، در مسیری مشخص کدام عوارض قابل رویت خواهند بود و . . .

 

منبع: کتاب “درآمدی بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی”، انتشارات دانشگاه پیام نور

В любом случае мы гарантируем заказчику возможность отслеживать результаты нашей работы над продвижением сайта через Google Analytics и получение своевременных отчетов с указанием ключевых слов, статистики посещаемости ресурса, а также рекомендациями и планом работы на следующий отчетный период, Ответы на вопросы клиентов: спектр услуг для раскрутки в Yandex и Google, Формирование имиджа компании Содержание Введение 4 Глава 1: Имидж кампании: теоретические основы 8 1

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *