کاربرد جی.آی.اس (GIS) در هیدرولوژی و مدیریت منابع آب- بخش اول

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به ابزاری مفید و مهم در هیدرولوژی (hydrology) و برای هیدرولوژیست ها در مطالعه علمی و مدیریت منابع آب تبدیل شده است. تغییرات آب و هوا و تقاضاهای بیشتر بر روی منابع آب نیازمند آگاهی بیشتری از یکی حیاتی ترین منابع ما یعنی آب است .همانطور که هر هیدرولوژیستی می داند، آب به طور مداوم در حال حرکت است. از آنجا که ظهور آب در طول چرخه هیدرولوژیکی (hydrologic cycle) از جهت فضایی و زمانی تغییر می کند، مطالعه تغییرات آن با استفاده از GIS امری کاملا عملی است. سیستم های GIS قبلا عمدتا کار آن ها نمایش جغرافیایی از عوارض هیدرولوژیکی بود. امروزه، GIS به طور فزاینده ای پویا شده، و شکاف میان داده های تاریخی و داده های کنونی از واقعیت های هیدرولوژیکی را کاسته است.

در چرخه اصلی آب، ورودی برابر با خروجی به اضافه یا منهای مقدار تغییر در ذخیره سازی است. هیدرولوژیست ها در زمان مطالعه حوضه های آبخیز (watershed) از یک بودجه هیدرولوژیکی استفاده می کنند. حوضه آبخیز یک منطقه فضایی است و وجود آب در سراسر فضای آن با گذشت زمان تفاوت می کند. در بودجه هیدرولوژیکی، ورودی هایی مانند بارش (precipitation)، جریان های سطحی به درون حوزه ، و جریان آبهای زیرزمینی به درون حوزه وجود دارند. خروجی ها نیز تبخیر و تعرق (evapotranspiration)، نفوذ (infiltration)، رواناب (runoff) سطحی، و جریان آبهای سطحی / زیرزمینی به بیرون هستند. همه این مقدارها، از جمله مقدار ذخیره سازی، می تواند اندازه گیری و یا تخمین زده شود، و ویژگی های آن ها نیز می تواند به صورت گرافیکی در GIS نمایش داده شده و مورد مطالعه قرار گیرد.

HydrologicCycle thumb کاربرد جی.آی.اس (GIS) در هیدرولوژی و مدیریت منابع آب  بخش اول

 

به عنوان زیر مجموعه ای از هیدرولوژی، هیدروژئولوژی (hydrogeology) با بروز، توزیع، و حرکت آبهای زیرزمینی سروکار دارد. علاوه بر این، hydrogeology با شیوه ای که در آن آب های زیرزمینی ذخیره می شود و نحوه در دسترس بودن این آب ها نیز در ارتباط است. ویژگی های آبهای زیرزمینی به آسانی می تواند ورودی GIS برای مطالعات بیشتر و مدیریت منابع آب باشد. از آنجا که 98 درصد از آب شیرین موجود در جهان آبهای زیرزمینی است، لازم است تا نگاه دقیق تری به نحوه آرایش و صورت بندی آن داشته باشیم.

не затрагивая такие сферы Интернет рекламы, как контекстная реклама, медийная реклама, баннерные сети, реклама на тематических порталах, спам (а он, согласитесь, тоже имеет свое место, хотя его и трудно назвать честным методом рекламы), создание дорвеев и т Topodin, Но счастье вебмастеров длилось недолго, и уже зимой 2011 года Google выпустил фильтр ранжирования сайтов &laquo,Панда&raquo,, которая сначала наказывала выдачу западных сайтов, а постепенно добралась и до Рунета

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *