کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در صنعت گردشگری -۲

سه ویژگی مهم برای سامانه اطلاعات گردشگری کارآمد وجود دارد که عبارتند از :

  1. هر کانال در سامانه اطلاعاتی گردشگری عملکرد خاص خود را دارد. مسافران از کانالهای متفاوتی برای گرفتن انواع مختلف اطلاعات استفاده میکنند. مثلاً در زمان تعطیلات شخص برای رفتن به جایی تصمیم میگیرد. وی ممکن است با یک دوست یا عضو خانواده برای تصمیم گیری مشورت کند و در مورد زمان رفتن به آنجا با بازدید کننده قبلی یا شخص مقیم مقصد سفر صحبت کند .
  2. کل کانالهای اطلاعاتی استفاده شده در سامانه به یکدیگر مربوط هستند. یک سامانه اطلاعات گردشگری به یک سیستم ناول novel شبیه است چرا که این سیستم از قسمتهای مختلفی در ارتباط با یکدیگر تشکیل شده است .
  3. همه کانالهای استفاده شده در سیستم، مستقل از هم هستند. هریک از سیستمهای جزء تابع سامانه اطلاعات گردشگری به صورت یک پازل عمل میکند. یعنی هر یک از اجزاء سیستم به صورت مستقل به وسیله گردشگران به کار میرود. اگر هر یک از قطعات پازل گم شود، شکل پازل کامل نخواهد شد. اگر یک یا چند کانال استفاده شده نتواند اطلاعات را به طور مؤثری نشان دهد سیستم قادر نخواهد بود پیام خود را به طور کامل انتقال دهد وبنابراین کل سیستم دچار نقص خواهد شد .

دلایل زیادی برای ضرورت مدیریت سامانههای اطلاعات وجود دارد. اولین دلیل این است که مسافران نیازمند اطلاعات سازماندهی شده اند، به طوری که دسترسی به آنها آسان بوده و امکان تصمیم گیری بر اساس آن صورت گیرد. مسافران میخواهند این اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به صورت طبقه بندی شده در اختیار داشته باشند.

به طور مسلم وقتی این اطلاعات از مجرای صحیح خود در اختیار مسافران قرار گیرد آنها رغبت زیادی برای مسافرت نشان میدهند و با احساس رضایت سفر خود را انجام داده وپس از بازگشت خاطرات خوش سفر را برای دیگران بازگو میکنند. پس لازم است مدیریت اطلاعات به گون های صورت گیرد که مسافران بتوانند به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

دومین دلیل مدیریت سیستم اطلاعات گردشگری نمایش موضوع و معرفی آن به مسافران در قالب روشن وآشکار است. وقتی این اطلاعات به صورت صحیح در اختیار مسافر قرار گیرد، وی می تواند بسیار راحتتر تصمیم گیری کند.

دلیل سوم برای مدیریت اطلاعات گردشگری این است که بتوان تصویر روشنی از جامعه مقصد را به افراد انتقال داد که بدین ترتیب نقش زیادی را در توسعه جوامع بر عهده خواهد داشت.

جدول 1- روش های مدیریت سامانه اطلاعات گردشگری

ایجاد یا تشکیل سازمانی برای مدیریت سیستم اطلاعات گردشگری. وظیفه این تشکل یا سازمان،کنترل ونظارت بر اطلاعات استفاده شده و همچنین نحوه توزیع آنها در درون سیستم است.

ایجاد مجموعه ای از استانداردها یا راهنماها برای تصمیم گیری در مورد چگونگی ارائه اطلاعات به وسیله کانالهای ارتباطی. این موضوع کمک می کند تا اطلاعات جوامع با اطمینان و به صورت دقیق ارائه شود.

توسعه همکاری متقابل جامعه در سیستم. این موضوع می تواند فواید موجود سیستم را در توسعه تجارت ناحیه و آگاهیهای عمومی جوامع مشخص کند.

علاوه بر مجموعۀ مشخصات سامانه های اطلاعاتی گردشگری که به نحو مقتضی در اختیار کاربران قرار میگیرد، برنامهریزان برای توسعه فعالیتهای گردشگری نیازمند اطلاعات ویژهای هستند که بر پایه آن بتوانند جریانات، مکانهای گردشگری بالفعل و بالقوه؛ زیر ساختهای گردشگری موجود و مورد نیاز، آثار اجتماعی و اقتصادی گردشگری و عواملی از این قبیل را تحلیل کنند تا بدین ترتیب با ارائه طرحهای جامع، شرایط توسعه آتی فعالیتهای

گردشگری را مشخص نمایند. از این رو سامانه اطلاعات گردشگری مجموعه کاملی از اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزان و کاربران یا همان گردشگرها، را از طریق فناوریهای سنتی و نو در اختیار آنان قرار می دهد.

جدول 2- مهم ترین نیازهای اطلاعاتی مسافر در مورد مقصد مسافرت

آگاهی از چگونگی وسایل نقلیه مورد استفاده در مقصد

آگاهی از جاذبه های مقصد

اطلاع در مورد کیفیت محل اقامت طولانی در مهمانسراها، میهمانپذیرها، کمپهای گردشگری، محل پذیرایی موقت )غذاسرا(، میزان تجهیزات و هزینه استفاده از آنها

در ادامه سعی میشود این نوع اطلاعات از دیدگاه سامانه های اطلاعات جغرافیایی بررسی شود. از منظر سامانههای اطلاعات جغرافیایی پایگاه اطلاعاتی مذکور متشکل از اطلاعات مختلفی است که نقشه ها، جداول توصیفی، صداها، تصاویر و فیلم از مهمترین جلوههای آن محسوب میشود و به اصطلاح امروزی، پایگاه اطلاعات چندرسانه ای است که متناسب با نیاز کاربران به کار میرود.

اطلاعات جاذبه های گردشگری

برای شناسایی علمی و هدفمند، جاذبه ها در سه گروه طبقه بندی شده و سپس مورد بررسی قرار میگیرد این سه گروه عبارتند از:

  • جاذبه های طبیعی: منشأ و پیدایش این نوع از جاذبهها محیط طبیعی بوده است.
  • جاذبه های فرهنگی: به جاذبه هایی اطلاق میشود که بر اساس فعالیتهای انسانی شکل گرفته اند.
  • جاذبه های ویژه: شامل آن دسته از جاذبه ها میشود که به طور انسان ساخت و ویژه برای گردشگران و توسعه فعالیتهای گردشگری ایجاد شده است.
اطلاعات آب و هوایی

ارائه مشخصات کلی از آب و هوای مقصد و تغییرات روزانه، ماهانه و فصلی دما، رطوبت و بارندگی و سایر عوامل آب و هوایی برای مقصد گردشگری از اطلاعات مهمی محسوب میشود تا متقاضی بتواند متناسب با آن برنامه ریزی خود را از نظر زمان حرکت، نوع لباس مورد نیاز و سایر تجهیزات انجام دهد. بخشی از این ویژگیهای آب وهوایی مناطق در قالب پیشبینی های روزانه ارائه میشود.

علاوه بر شاخصهای نشان دهنده وضعیت هوا و پیش بینی شرایط آتی تا ده روز آینده، لازم است اطلاعات و نقشه های کاربردی در زمینه فعالیتهای مرتبط با گردشگری ارائه شود.

لازم است برنامه ریزان گردشگری با ملاحظه شرایط آب و هوایی، سفرهای گردشگری را در ایام خاصی که حداقل حساسیتهای آب و هوایی دارد برنامه ریزی کنند.

به این ترتیب گردشگران از سفر خود احساس رضایت کرده و با انتقال این احساس به سایر افراد موجب ترغیب و تشویق دیگران برای سفر به این مناطق خواهند شد.

اطلاعات مربوط به مراکز خرید

مراکز خرید نیز از جمله مراکز مهم مراجعه گردشگران است که معمولاً برای خریدهای روزانه یا خرید سوغاتی به آنجا میروند. مراکز خرید برحسب قیمت اجناس یا کالای مورد فروش خود طبقه بندی میشوند. از جمله آنها میتوان این طبقه بندیها را ذکر کرد:

  • مراکز خرید آنتیک (قدیمی)
  • گالریهای هنری مثلاً تابلوهای نقاشی،
  • کتاب فروشیها،
  • مراکز خرید عمومی،
  • بازارها،
  • مراکز حراجی و بازارهای هفتگی و
  • بازارهای محلی .

علاوه بر اطلاعات فوق برای تحلیل شرایط و وضعیت گردشگری و توسعه آن در مناطق به اطلاعاتی در خصوص منابع آب، مخاطرات طبیعی همچون مناطق سیلخیز، حساسیت منطقه در برابر رخدادهای زلزله، وقوع زمین لغزش، روانگرایی، بارشهای شدید و طوفانهای مخرب، خشکسالی های فراگیر، خصوصیات جمعیتی، اشتغال و فرهنگ نواحی مختلف نیاز است که حسب نیاز در تحلیلهای سیستم اطلاعات جغرافیایی به کار میروند.

 

نویسندگان: دکتر مهدی مدیری، مهرداد کرمی، سهند بنی کمالی

Не покупал ссылок, не пользовался никакими убогими автоматическими программами, которые по словам создателей творят чудеса (что уже давно осталось в истории) Topodin, Предложение по генерации звонков Предлагаем Вам результат целенаправленной работы – звонки заинтересованных клиентов! Просто свяжитесь с нашим менеджером

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *