ضرورت ایجاد پایگاه داده یکپارچه (Geodatabase)

بیش از یک دهه است که سازمانهای مختلف در ایران به تولید داده های رقومی می پردازند. داده های رقومی از منابع یکسان تولید شده که بیشتر آنها را نقشه های کاغذی تشکیل داده است. این داده ها در فرمتهای گوناگون تولید شده اند. به عبارت دیگر در ایران طی گسترش GIS داده های مکانی رقومی برحسب نیاز سازمانی تولید شدند و چون تمام سازمانها نیاز به داده های مکانی پایه داشتند. لذا نقشه های توپوگرافی کاغذی در مقیاس 1:25,0,000 و 1:50,000 در سطح کشوری توسط سازمانهای مختلف رقومی گردید و لایه های رقومی در محیط های متفاوت تولید شدند، فرمتهای متفاوت داشته اند وچون به طور یکپارچه تولید نشدند، لذا نتوانستند که زیر ساختار داده های مکانی ایران گردند. اگر همین داده ها به نحوی تولید می شدند که ساختاری مشخص و تعریف شده ای داشتند و در قالب فرمت یکسان توسط سازمانی مسئول در اختیار مصرف کنندگان اطلاعات مکانی قرار می گرفت. مسلماً GIS ایفای نقش بهتری در ایران داشت. شکل زیر منابع تولید Geodatabase را نشان می دهد. همانطور که در این شکل ملاحظه می شود. روشهای تولید Geodatabase بر اساس منبع داده ها تفاوت می کند اما منابع متفاوت به یک نوع ساختار یکپارچه و منسجم ختم میشود. این بانک داده می تواند به اشتراک گذاشته شود و پایه ای برای مطالعات جغرافیایی باشد.

5 thumb2 ضرورت ایجاد پایگاه داده یكپارچه (Geodatabase)

تولید داده های رقومی بخشی از ایجاد Geodatabase می باشد. تدوین قوانین، استفاده از بانک های داده ای، فرمت داده ها، تعریف داده ها از نظر تولید کنندگان، اصطلاحات مورد استفاده در داده ها و بسیاری از موارد دیگر ضرورت دارد. شکل زیر ساختار دادهای سلسله مراتبی را برای Geodatabase نشان می دهد.

 

6 thumb2 ضرورت ایجاد پایگاه داده یكپارچه (Geodatabase)

منبع: کتاب “درآمدی بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی”، انتشارات دانشگاه پیام نور

Такой подход очень эффективен в том плане, что оптимизатор уже знает, что попасть в топ-10 по выбранным ключевым фразам из семантического ядра будет в выбранном поисковике намного легче, чем сразу «гоняться за двумя зайцами» и вести продвижение по одному и тому же ключу в обоих поисковиках управление репутацией: Раскрутка и продвижение сайтов в Яндекс В отличие от поисковика Google, который предпочитает оттачивать уже имеющиеся фильтры и алгоритмы ранжирования, &quot,Яндекс&quot, чаще старается придумать что-то новое

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *