پلیگون های تیسن یا نقشه ورونوی (Voronoi) – بخش اول

پلیگونهای تیسن (Thiessen Polygons) به نام هواشناس آمریکایی آلفرد تیسن (Alfred H. Thiessen) نامگذاری شده است از روشهایی است که در آن ارزش موقعیتهای نمونه برداری نشده با ارزش نزدیکترین نقطه نمونه برداری شده برابر است. در این روش، مرزهای پلیگون از نقاط همسایه فاصله یکسان دارد و هر نقطه در داخل پلیگون به نقطه مرکزی آن پلیگون نسبت به هر نقطه دیگر نزدیکتر است. پلیگون های تیسن با توجه به برداشت های نقطه ای به این ترتیب ایجاد می شود که نقاط نمونه به وسیله خطوط مثلثی به نزدیکترین همسایه شان متصل می شوند سپس عمود منصف کشیده شده برای هر ضلع با دو عمود منصف دیگری که آنرا قطع می کند، گره پلیگون تیسن را می سازد. در خاتمه، خطوط اولیه بین نقاط برداشته می شود (شکل زیر) و تقسیم یک ناحیه به پلیگون های تیسن به وسیله قرار گیری نقاط نمونه به طور کامل تعیین می گردد. ساختار فضایی پلیگونهای تیسن به پراکنش نقاط نمونه وابسته است اگر نقاط نمونه بر روی یک شبکه منظم قرار گرفته باشند، پلیگون های تیسن با اندازه و شکل یکنواخت ساخته می شود در حالیکه نقاط نمونه توزیع فضائی نامنظم داشته باشند پلیگون های تیسن نامنظم بوجود می آیند.

10 thumb1 پلیگون های تیسن یا نقشه ورونوی (Voronoi)   بخش اول مراحل ایجاد پولیگونهای تیسن

پلیگون های تیسن برای پیش بینی مقادیر در نقاط اطراف یک نقطه نمونه برداری شده، مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که یک پلیگون ساخته می شود، همسایه های آن پلیگونهایی هستند که با آنها مرز مشترک دارند. برای مثال شکل زیر نمونه ای را نشان می دهد که توسط پلیگون تیره رنگی احاطه شده است. پلیگونهای اطراف با این پلیگون در یک مرز اشتراک دارند یا به عبارت دیگر همسایه های آن محسوب می شوند. ارزش هر پلیگون بر اساس ارزشهای پلیگونهای همسایه محاسبه می شوند. بنابراین با تعریف همسایه ها یا یلیگونهای مجاور یک پلیگون، تنوعی از توابع محلی قابل محاسبه است. برای مثال ارزش میانگین پلیگون تیره رنگ بر اساس آن پلیگون و پلیگونهای روشنتر مجاور محاسبه می شود در واقع میانگین ارزش هر پلیگون به ترتیب محاسبه می شود. بنابراین پلیگونها با رنجی از رنگها ارزش آماره ها را نشان می دهند.

به خروجی چنین درون یابی نقشه ورونویی می گویند(شکل بالا)

11 thumb1 پلیگون های تیسن یا نقشه ورونوی (Voronoi)   بخش اول پولیگونهای تیسن

 

منبع: کتاب “درآمدی بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی”، انتشارات دانشگاه پیام نور

Какие сайты следует продвигать на региональном уровне? В первую очередь, региональное продвижение интересно владельцам тех ресурсов сети, которые изначально создавались для пользователей, проживающих в определённом городе или регионе topodin, В ходе анализа сотен сайтов я выработал систему контроля ключевых показателей и подготовки отчета по мешающим поисковому продвижению проблемам на сайтах

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *