معماری سیستم های جی.آی.اس مبتنی بر وب (WebGIS)

webGIS، یک سیستم اطلاعات جغرافیایی است که در شبکه کامپیوتری جهت تلفیق، انتشار و تجسم داده های مکانی در شبکه اینترنت (WWW) گسترده شده است. در اجرای تجزیه و تحلیل های GIS، این سرویس شبیه معماری client/server شبکه است. Web GIS یک قسمت ضروری به نام IMS (Internet Map Server) دارد که اجزاء نرم افزار GIS را جهت ارتباط با کاربردهای mapping به نرم افزار web server فراهم می کند.

02 thumb1 معماري سیستم های جی.آی.اس مبتنی بر وب (WebGIS) معماریclient/server درwebGIS

 

client معمولا یک web browser است.server شامل یک web server، map server و یک برنامه webGIS شامل نرم افزار و پایگاه داده است. client یک نقشه یا پردازش مکانی را توسط شبکه از server دور تقاضا می کند. server تقاضا را به کدهای داخلی تبدیل می کند و توابعGIS را بوسیله عبوردادن تقاضا به نرم افزار webGIS طلب می کند. این نرم افزار نتایجی را که برای نفسیر بوسیله client browser یا عملگرهای دیگری مانند plug in و Java applet فرمت شده است، باز می گرداند. نهایتا نتیجه را به client برای نمایش می رساند و یا داده و ابزارهای آنالیز را برای استفاده در client می فرستد.

یک قسمت دیگر به نام middle ware بین client وserver است، که بعنوان یک کنترل کننده تردد بین دیگر قسمتها عمل می کند و اجازه می دهد داده و تقاضا از client بهserver و بالعکس انتقال یابد. web server شامل یک کامپیوتر قدرتمند و نرم افزاری است که بتواند اطلاعات را در web از یک یا چند client بوسیله HTTP توزیع کند.

از آنجایی که نرم افزار web server، قادر به انجام پردازش مکانی نیست، باید قادر به ارتباط با map server و نرم افزار webGIS جهت عبور تقاضا از Client برای پردازش مکانی می باشد. نرم افزار web GIS، پردازش مکانی را کنترل می کند.

در معماری client/server شبکه، تعادل مشخصی بینclient و server حجم داده عبوری را در شبکه تعیین می کند. برای از بین بردن زمان طولانی تخلیه اطلاعات، ترافیک داده در شبکه باید مینیمم شود. در رابطه با کاربردهای تهیه نقشه شبکه، تنها یک سند HTML باید از server به client منتقل شود.

1- معماری Thin client:

قابلیت های محاسباتی در client-side تا حد زیادی، مقدار انتقال داده در webرا مشخص می نماید. این قابلیت های محاسباتی درclient-side به “thickness” در client معروف است. هر چه client ، thick تر باشد، داده کمتری در پردازش مکانی server-side انتقال داده می شود و نقشه جدید سریع تر ایجاد می شود. باریک ترین client شامل تنها یک web browser می باشد.

03 thumb1 معماري سیستم های جی.آی.اس مبتنی بر وب (WebGIS) معماری thin client

2- معماری Thick client:

برای نمایش پردازش مکانی درclient-side ، چندین روش مثل plug-ins و کنترل هایActiveX و Java-applet وجود دارد.

04 thumb معماري سیستم های جی.آی.اس مبتنی بر وب (WebGIS) معماری thick client

 

GIS plug-ins نرم افزار کاربردی کوچکی است که در client-side جهت توسعه قابلیت های browser برای مدیریت فرمت های داده کهHTML آنها را تشخیص نمی دهد، نصب شده است. آنها کاربران را برای تعامل با نقشه های کاربردی شبکه ازweb browser بدون نصب ابزارهای قدیمی GIS، قادر می سازند. بعضی توابع می توانند توسط plug-in بصورت محلی اجرا شوند. این امر، هیچ پردازش کننده server-side نیاز ندارد بنابراین زمان انتقال داده در شبکه کاهش می یابد.

روش دیگر برای توسعه قابلیتهای browser برای کاربردهای تهیه نقشه استفاده از کنترل هایActiveX برای ایجاد کنترل های GIS است. اگرچه، از آنجاییکه شرکت Microsoft ، فناوری کنترل ActiveX را توسعه داد، تنها با IE(Internet Explorer) browser روی یک windows platform کار می کند.

کنترل های ActiveX با اسناد HTML ادغام می شوند. در باز کردن یک سند، کنترل کننده ActiveX به client مثل یک plug-in تخلیه می شود، ولی نیاز دارد که نصب شود.

روش دیگر توسعه قابلیتهای محاسباتی client-side وارد کردنapplet به سند HTML است. applet ها برنامه های کوچک جاوا هستند. مفسرهای جاوا (ماشین های کاذب جاوا) که درbrowser وجود دارد این برنامه را اجرا می کنند. معمولا، applet code java در java class پیش ترجمه می شود و روی server ذخیره می گردد. سپس سند HTML تنها یک مرجع را به فایل شامل کلاس جاوا(JVM)، که پر می شود و بوسیله ماشین مجازی جاوا روی client ، اجرا می شود، حفظ می کند.

روش های افزایش قدرت مرورگر معایبی برای کاربران دارد. در مورد جاوا یا فناوری ActiveX ، حجم (بصورت بیت) applet با افزایش حجم کل مقدار داده عبوری در شبکه را ایجاد می کند. . امروزه علاوه بر تکنولوژی های فوق الذکر و جاوااسکریپت، تکنولوژی های دیگری نیز مانند فلش (flash) که از سوی Adobe طراحی شده و سیلورلایت (Silverlight) که از سوی مایکروسافت ارائه شده است نیز وجود دارند که در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

3- معماری توزیع یافته

در معماری توزیع یافته ، هیچ تفاوتی بین client و server نیست. هر گره GIS بر اساس فعالیتش می تواند در قالب هر دو صورت عمل کند. client، بعنوان یک در خواست کننده سرویس تعریف می شود و server ابزاری است که خدمت را فراهم می کند. این معماری ارتباط دینامیک را بین داده و نرم افزار ایجاد می نماید. در واقع ساختار شبیه “peer-to-peer” می گردد. محاسبات “P2P” ارتباط کامپیوتر ها ویا workstation ها را مستقیما، بدون نیاز به server برقرار می کند.تفاوت بین محاسبات P2P و معماری توزیع یافنه این است که P2P تنها ارتباطات یک به یک یا یک به چند را برقرار می کند. یک GIS کاملا توزیع یافته ارتباطات چند به چند را بین کامپیوترها برقرار می کند.

05 thumb معماري سیستم های جی.آی.اس مبتنی بر وب (WebGIS) معماری توزیع یافته

, Студия Topodin, По желанию оплачивается (по желанию): — дополнительные страницы сайта (свыше количества страниц, указанных в пакете) — 500 руб

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. مجتبی

    سلام
    باعث افتخار ک بلاخره ی سایت دیدم که توش همه چیز پیدا میشه
    در متونWEBGISبالامن دریافتم که وب جی ای اس قابل توسعست مگه میشه؟
    من GIS SERVER کارمی کنم جایی ک بتونم از خودم خلاقیت بخرج بدم توش نیست بستست که. چجوری میشه مثلا یه دکمه دستی وارد کنم لطفا کمکم کنید ایا چیز خاصی برای توسعه باید نصب کنم یا تنظیمی رو بایدsET کنم؟ارادتمندم

    پاسخ
    1. ادمین

      اگر منظورتون ArcGIS Server هست که اون قابلیت برنامه نویسی هم داره.
      تا حالا برای ArcGIS Server برنامه نویسی نکردم اما قطعا نیاز به ArcEngine داره.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *