طراحی و توسعه Mashup های مکانی با Google Maps API – بخش اول

چکیده

اخیرا ترکیب سرویس های وب (Web Services) با سامانه های اطلاعات مکانی (GIS: Geospatial Information) توجه زیادی را به خود جلب کرده است و در همین زمینه سرویس های تهیه نقشه تحت وب (Web mapping) مانند Google Maps بسیار رایج شده اند. بسیاری از شرکت های نرم افزاری رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) مبتنی بر وب را برای توسعه دهندگان حرفه ای فراهم می کنند. از آنجایی که Mashup ها از ترکیب API های مختلف تشکیل شده اند، در این زمینه Mashup ها باعث بروز تحولات عظیمی در فناوری اطلاعات مکانی گشته اند. گسترش رابط های برنامه نویسی کاربردی عمومی در دنیای ) Web 2.0 ،Yahoo ،Google Microsoft و …) موجب یک انقلاب در نرم افزارهای در حال تحول و سرویس های وب شده است. در این مقاله اجزا و طریقه ساخت یک Mashup برای نمایش و دسترسی آسان به اطلاعات دانشگاه ها ارائه می شود.

این مقاله ابتدا به بررسی مفاهیم Web ، Web 2.0 و Mashup پرداخته و در نهایت به نمایش اطلاعات دانشگاه های شهر تهران با استفاده از داده های GeoRSS و KML بر روی سرویس Googel Maps به عنوان کار عملی می پردازد.

واژگان کلیدی : Mashup, Web, API, KML, GML, GeoRSS, Google Maps

مقدمه

در گذشته تارنماها (Web Site) فقط سرویس های قابل خواندن را ارائه می دادند. اما امروزه سرویس های قابل خواندن و نوشتن در دسترس کاربر می باشد که به عنوان Web 2.0 معرفی شده اند. مزایای Web 2.0 به گونه ای است که سرویس های Web 2.0 جایگزین بسیاری از نرم افزارهای رومیزی خواهند شد و بر بسیاری از آنها تاثیر خواهند گذاشت.

وب مکانی تا هنگامی که وب مبتنی بر API های نقشه پیشنهاد شد، پیشرفت کندی داشت Google با ساختن Google Maps API باعث آسانتر شدن کار توسعه دهندگان برای ترکیب Google Maps با داده ها برای ساختن تارنماهای وب اختصاصی شده است. ترکیب API های مبتنی بر نقشه با تارنماهای دیگر و به اشتراک گذاری داده ها در آنها جزء تحولات و نوآوری های جدید در GIS می باشد که هیچ کس انتظار آن را نداشت

Mashup از ترکیب دو یا چند برنامه کاربردی وب برای تولید یک سرویس اطلاعاتی جدید فراهم می شود. تکنولوژی Mashup در حقیقت پله بعدی Web 2.0 می باشد و در باز بودن، مشارکت و جنبه های همکاری Web 2.0 سهیم می باشد. با استفاده از کد باز (Open Source) و در دسترس، Mashup ها با استفاده از Web feeds، Atom یا RSS و JavaScript قابل نمایش هستند.

امروزه اطلاعات مکانی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارند. نقشه هم مستقیم ترین راه نمایش اطلاعات مکانی می باشد. به همین منظور در Mashup ای که در این مقاله بررسی می شود برای نمایش داده ها در میان سرویس های تهیه نقشه تحت وب از Google Maps و داده های(Keyhole Markup Language) KML و GeoRSS استفاده می شود. GeoRSS می تواند یک راه ساده را برای نمایش داده و به اشتراک گذاری آن بر روی یک نقشه فراهم سازد.

1- مفهوم Web

Web به عنوان یک سکو، به محصولات، خدمات و شغل هایی اطلاق می شود که توسط اینترنت ساخته شده اند. برنامه های کاربردی مرسوم مبتنی بر Web با عنوان Web 1.0 شناخته می شوند. در Web 1.0 از مدل سرویس گیرنده-سرویس دهنده ، استفاده می گردد. سرویس گیرنده یک مرورگر بوده که درخواست (Hypertext Transfer Protocol) HTTP را به سمت سرویس دهنده ارسال می نماید. در Web 1.0 هر محصول یا سرویس تنها توسط تارنما یا دربگاه (Portal)خاص خودش قابل تغییر است. در نتیجه از هر لحاظ تحت اختیار سازندگان آنها می باشد. در Web 1.0 علاوه بر اینکه داده توسط تارنمای مخصوص به خود کنترل می شود، امکان ترکیب داده از تارنماهای مختلف و به اشتراک گذاری آنها وجود ندارد. ظهور Web 2.0 بسیاری از این مشکلات و نواقص را مرتفع کرد.

Web 2.0 -2

Web 2.0 در سال 2004 برای اولین بار توسط Tim O’Reilly مطرح گردید. این مسئله با بهبود Web 1.0 برای افزایش قدرت نفوذ بر اینترنت ظاهر شد. خصوصیات Web 2.0 شامل موارد زیر است:

  • امکان ترکیب داده و تارنماها بر دربگاه های موردنظر کاربر وجود دارد.
  • از استانداردهای وب استفاده می کند در نتیجه محتوی آنها پویا است.
  • Web بعنوان سکو در نظر گرفته می شود.
  • داده، عامل اصلی و محرک تلقی می گردد و مسئول داده در دربگاه ها کاربران می باشد.
  • نوآوری در ساخت سامانه ها و پایگاه ها بواسطه ی استفاده از خصوصیات توزیع یافتگی و توسعه دهندگان مستقل (نوعی از توسعه ی متن باز) ایجاد می گردد.
  • مدل های برنامه نویسی آسان تر است.
  • ارائه ی نرم افزار ها در سطحی بالاتر از یک دستگاه منحصر بفرد (Mobile ،PDA ، … ) می باشد
  • تجربیات غنی کاربر و امکان به اشتراک گذاری آن ها در پیشرفت Web 2.0 موثر است.

این ویژگی ها، تکنولوژی های مرسوم را در کنار هم قرار داده و دستاورد های جدید آن را توصیف می نماید.

به همین ترتیب و با استفاده از این دستاوردها GIS هم دچار تحول خواهد شد. نرم افزارهای MapQuest, Yahoo Maps ، ابزارهای مبتنی بر نقشه راحت تری را برای استفاده عموم در اختیار گذاشته اند Google Maps . هم با در اختیار قرار دادن API برای توسعه دهندگان وب امکان تهیه نقشه بر خط و هم چنین امکان ترکیب داده را در اختیار قرار داده است. بعد از ظهور Google Maps API نیاز شدیدی به سرویس های مکان مبنا که توسط برنامه نویسان معمولی استفاده می شوند حساس شد. در همین رابطه عبارت Where 2.0 توسط Nat Torkington مطرح شد Where 2.0 یک سکو تحت وب مبتنی بر سرویس های مکان مبنا به همراه ارائه دهندگان نقشه مبنای باز می باشد Where. 2.0 شامل مجموعه تکنیک ها و ابزارهایی است که باعث دگرگونی و تحول حوزه GIS متداول شده است.

توسعه دهندگان Where 2.0 از API نقشه مانند Google Maps استفاده می کنند و در آن ها از KML, GeoRSS در مقابل (Geography Markup Language) GMLاستفاده می شود. شخص ثالث در Where 2.0 توسعه دهندگان معمولی وب و کاربران اولیه می باشند که بهتر از فروشندگان GIS محلی عمل می کنند. تفاوت بین سکوی برنامه معمولی و سکوی Where 2 در جدول زیر مشاهده می شود:

01 thumb طراحی و توسعه Mashup های مكانی با Google Maps API   بخش اول

شکل 1: تفاوت محتوای Where 1.0 و Where 2.0

Portal ها در Web 2.0 امکان مدیریت داده ها را برای کاربران فراهم می نمایند. نمونه ای از پر طرفدار ترین آنها، Microsoft Live ،myYahoo و iGoogle می باشد. این سرویس ها نه تنها امکان پایش کامل کاربر بر روی داده و منابع آن را فراهم می نمایند، بلکه موقعیت آن بر روی صفحه و چگونگی نمایش آن را نیز مشخص می کنند. تلفیق این سرویس ها و استفاده از آن ها در کنار هم در Web 1.0 امری بعید به نظر می رسید؛ اما با ظهور تکنولوژی های Web 2.0 این امکان فراهم گردیده است. تکنولوژی های Web 2.0 نقش مهمی در توسعه ی Portal ها ایفا می نمایند.

در حقیقت Mashup ها Portal های نوین هستند. Mashup ها امکان بازیابی و پایش داده ها را با استفاده از API های باز فراهم می نماید. این API ها به وسیله ی ارائه دهندگان سرویس ها عرضه می شوند.

نویسندگان : مهسا امینی طره، علی اصغر آل شیخ، مقاله ” طراحی و توسعه Mashup های مکانی بر پایه تکنولوژی های Web 2.0 با بهره گیری از Google Maps API “

д topodin, Но, в отличии от классического продвижения, здесь заказчик не участвует в подборе тематических поисковых запросов, по которым на сайт будут приводится пользователи

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *